تکثیر سانسوریا در خانه

سانسوریا

گیاه سانسوریا با نام علمی Sansevieria از جمله گیاهان همیشه سبز است. برگ‌های گیاه سانسوریا بلند و شمشیر مانند است. از لحاظ مقاومت سانسوریا، جز مقاوم ترین گیاهان آپارتمانی است که رشد و نگهداری آن شرایط بسیار آسانی دارد. تکثیر سانسوریا روش‌های مختلفی دارد، که به راحتی می‌توانید آن را در منزل کشت دهید و تعداد متعددی از آن گلدان داشته باشید. اگر شما هم قصد تکثیر سانسوریا را در خانه دارید. در ادامه همراه دکتر پلنت باشید تا با یکدیگر روش‌های مختلف تکثیر و ریشه دهی این گیاه را یاد بگیریم.

سانسوریا
شرایط نگهداری سانسوریا

این گیاه نیاز نوری محدودی دارد. به این صورت که هم در محیط خانه و هم ادارات می‌توان از این گیاه استفاده کرد و از زیبایی آن بهره مند شد.

آبیاری سانسوریا

گیاه سانسوریا نیاز آبی بسیار کمی دارد. اگر شما هم این گیاه را خریداری کرده‌اید جهت آبیاری آن باید بدانید که تنها در زمان خشک شدن خاک آن را باید آبیاری کنید. یادتان باشد برای آبیاری عوامل مختلفی را باید در نظر بگیرید، این عوامل شامل: میزان رطوبت محیط، دما و تهویه، زهکش گلدان و میزان نفوذپذیری خاک می‌باشد.

انواع مختلف سانسوریا

سانسوریا دارای بیش از ۷۰ گونه مختلف است که در طرح‌ها و رنگ‌ها و ابعاد مختلف دیده می‌شود.

سانسوریا سبز
سانسوریا گلد
سانسوریا کراواتی
سانسوریا پا کوتاه
سانسوریا نیزه ای

سانسوریا سبز

سانسوریا گلد (ابلق)

سانسوریا کراواتی

سانسوریا پا کوتاه

سانسوریا نیزه‌ای

نقش سانسوریا در تصفیه هوای محیط

سانسوریا از جمله گیاهانی است که قرار دادن آن در محیط به تصفیه هوا و تولید اکسیژن کمک می‌کند و همچنین امواج وای فای را جذب می‌کند.

چگونه سانسوریا را در خانه تکثیر کنیم؟

تکثیر سانسوریا در آب:

برای تکثیر این گیاه در آب، در مرحله اول باید از برگ‌های سالم و بدون آلودگی و آفت زدگی استفاده کنید. بعد از انتخاب برگ مانند عکسی که در اینجا مشاهده می‌کنید، انتهای برگ را با قیچی مناسب باغبانی و تیز برش بزنید. در نظر داشته باشید که قیچی حتما استریل و بدون آلودگی و بیماری گیاهی باشد.

تکثیر سانسوریا در آب

بعد از برش برگ، آن‌ها را در ظروف شیشه‌ای قرار دهید به صورتی که انتهای برگ که محل برش شما است در آب قرار بگیرد. سپس ظرف آب را در محلی که دارای دمای مساعد است (۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) قرار دهید. برای آبی که در داخل ظرف می‌ریزید بهتر است از آب لوله کشی استفاده شود. ظرفی که گیاهتان در حال ریشه‌دهی است را مدام چک کنید که بدون آب نماند تا از خشک شدن آن جلوگیری کنید.

بعد از چند روز سانسوریا ریشه می‌دهد؟

بعد از گذشت ۴ یا ۵ هفته که برگ‌ها در آب بودند، ریشه‌ها شروع به رشد کردن می‌کنند و نمایان می‌شوند. برای انتقال گیاه سانسوریا به داخل خاک باید دقت کنید که ریشه‌ها کامل رشد کرده باشند و سفت شده باشند تا بعد از انتقال به خاک، آب و مواد غذایی را به راحتی از طریق ریشه‌ها جذب کنند و به اندام‌های هوایی گیاه برسانند.

تکثیر سانسوریا با قلمه برگ:

برای قلمه زدن برگ سانسوریا، در ابتدا برگ گیاه را به قسمت‌هایی به طول ۵ تا ۷ سانتی‌متر تقسیم کنید و با قیچی برش بزنید، بعد از گذشت ۲ یا ۳ روز که محل‌های برش خشک شد و یا به اصطلاح پینه بست، برگ‌ها را به صورت عمودی در خاک مناسب قرار دهید و بسته به سایز گلدان می‌توانید در هر گلدان چند برگ قرار دهید. برای ریشه دهی برگ‌های سانسوریا بهتر است از بستر کشت ماسه‌ای استفاده کنید. بعد از گذشت ۳ یا ۴ هفته قلمه‌ها شروع به ریشه‌دهی می‌کنند و بعد از اینکه ریشه دادند، آن‌ها را از گلدان خارج کنید و در گلدان جدا بکارید. خاک مناسب برای رشد این گیاه مخلوط خاک برگ و خاک لومی است.

سایر روش های تکثیر سانسوریا

تکثیر از طریق پاجوش‌های سانسوریا: ابتدا گیاهی که پاجوش زده است را از خاک خارج کنید، و پاجوش را از گیاه با چاقوی تیز و تمیز (بدون آلودگی) خارج کنید. در این مرحله یادتان باشد ارتفاع پاجوش‌ها بیش از ۲۰ سانتی متر باشد و هنگام جدا کردن آن از گیاه مادر، ریشه آسیبی نبیند. در ادامه پاجوش را در گلدان و خاک بکارید.

تکثیر از طریق کشت بذر: تکثیر گیاه از طریق بذر، کار زمان بری است. اما اگر علاقه به کشت گیاهان از طریق جوانه زنی بذر دارید، ابتدا بذر ها را با آب و الکل ضدعفونی کرده و چند ساعت در آب گرم بگذارید و سپس می‌توان آن‌ها را به گلدان انتقال داد و منتظر رشد آن‌ها باشید.

قلمه دار کردن سانسوریا از طریق کشت ریزوم

نتیجه گیری

کاشت سانسوریا در خاک و ریشه‌دار کردن آن در آب، ۲ روش قابل قبول برای کشت سانسوریا است. سانسوریا به دلیل آب‌دوست بودن آن از جمله گیاهانی است که در آکواریوم، تالاب‌ها و … هم می‌شود از آن استفاده کرد. سانسوریا برای تغذیه نیاز، به خاکی با رطوبت مناسب (نسبتا کم) و حاوی مواد غذایی و عناصر ماکرو: نیتروژن، فسفر، پتاسیم دارد. نیاز نوری سانسوریا کم و به نور غیر مستقیم نیاز دارد.

روش مناسب برای تغذیه و نگهداری سانسوریا

دکتر پلنت در کنار شماست تا با ارائه خدمات کارشناسی، مشاوره و معرفی بهترین محصولات برای کوددهی و تغذیه به شما همراهان عزیز، اعم از باغداران، کشاورزان، افراد علاقه‌مند به گل و گیاهان زینتی، یاری رساند تا بهترین نتیجه را بگیرید.

اگر قصد خرید کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی را دارید با مراجعه به سایت دکتر پلنت می‌توانید خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهید.

دکتر پلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *