نحوه آبیاری نهال

آبیاری نهال

اگر امسال (یا حتی پاییز گذشته) درخت جدیدی را کاشته‌اید، آن درخت برای عبور از گرمای تابستان و سرمای زمستان نیاز به توجه زیادی دارد. سیستم ریشه‌ای درختان جوان، هنوز کوچک است و انرژی زیادی را صرف ساخت برگ می‌کنند. در نتیجه، هوای گرم تابستان یا کمبود آب در زمستان در درختان تازه کاشته شده، می‌تواند استرس زیادی را به آن‌ها وارد کند. یعنی آبیاری نامنظم می‌تواند برای رشد آن‌ها بسیار آسیب رسان باشد. باید بدانیم که برای هر گیاه چه مقدار آب مورد نیاز است، آن‌ها را باید هر چند وقت یکبار آبیاری کرد و چه عواملی بر نیاز درختان به آب تأثیر می‌گذارد. در ادامه همراه دکتر پلنت باشید تا با نحوه آبیاری نهال بیشتر آشنا شوید.

آبیاری نهال
بلافاصله بعد از کاشتن، نهال‌ها را آبیاری کنید

درخت تازه کاشته شده را باید بلافاصله آبیاری کنید. میزان آبیاری اول باید طوری باشد که خاک اطراف نهال از آب اشباع شود. ریشه‌های درختی که تازه کاشته شده‌اند، فقط تا ساقه نهال گسترش دارند بنابراین؛ هر آبی که در خاک دور از دسترس ریشه درخت باشد نمی‌تواند جذب شود. زمانی که درخت برای اولین بار کاشته می‌‎شود، منطقه گسترش ریشه خیلی بزرگ نیست، بنابراین؛ تامین آب کافی در اطراف ریشه بسیار مهم است. اگر آبیاری به اندازه، کافی و در محیط درست انجام نشود، موجب آسیب‌‎پذیری نهال جوان به‌ویژه در موج گرمای تابستان می‌‎‌شود. آبیاری کافی خیلی مهم است، اگر خاکی که نهال جوان خود را در آن کاشته‌اید خشک باشد، به طور خودکار آب را از ریشه مرطوب‌تر می‌کشد تا توزیع آب را در جایی که دو ناحیه (ریشه و خاک بومی) به هم می‌رسند متعادل کند که در چنین حالتی درخت بدون رطوبت کافی باقی می‌‎‌ماند. اگر نهال جوان شما در میان درختان یا درختچه‌های دیگر کاشته شود، آبیاری مهم است زیرا ریشه‌های این گیاهان با نهال جدید شما برای جذب آب رقابت می‌کنند.

آبیاری

میزان آب مورد نیاز یک نهال جوان به عوامل مختلفی بستگی دارد و هیچ پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد. اگر می‌خواهید آبیاری درخت خود را با شلنگ باغچه یا با قرار دادن یک شلنگ در اطراف درخت انجام دهید، می‌توانید یک دبی‌ سنج برای شیلنگ خود تهیه کنید تا دبی آب را محاسبه کنید. از هر روشی که برای آبیاری نهال تازه کاشته شده خود استفاده می‎‌کنید، به یاد داشته باشید تا زمانی که هوای خنک پاییز، بارندگی و ساعات کمتری از تابش خورشید فرا نرسیده، نهال شما به آبیاری نیاز دارد. اگر هوای خشک و گرما تا پاییز ادامه داشت، به آبیاری ادامه دهید.

علاوه بر آبیاری… مالچ پاشی را فراموش نکنید!

یکی از بهترین کارهایی که برای درخت تازه کاشته شده می‌توانید انجام دهید مالچ پاشی است. 

یک لایه 7 الی 8 سانتی‌متری از مالچ آلی (وسیله ارگانیک ساخته شده از مواد آلی مانند خرده چوب و …) به چندین روش در هوای گرم تابستان به درخت شما کمک می‌کند: 

  • کاهش تبخیر آب از خاک
  • عایق کاری خاک و تنظیم دمای آن
  • افزایش ظرفیت نگهداری آب در اطراف نهال
  • سرکوب کردن رشد علف‌های هرز (در غیر این صورت علف‌های هرز آب را برای رشد خود می دزدند).
مالچینگ

مالچینگ (ایجاد پوشش روی سطح خاک، با استفاده از خرده‌های چوب)

سایر عوامل مؤثر بر نیاز آبی نهال‌های جوان

فراتر از قوانین کلی ذکر شده در فوق، نیاز نهال جوان شما به آب، تحت تأثیر عوامل زیادی قرار می‌‎گیرد، از جمله:

گونه و اندازه‌ی درخت
  • گونه‌های مختلف درختان میزان تعرق متفاوتی دارند، به این معنی که به مقادیر متفاوتی آب نیاز دارند و با سرعت‌های متفاوتی از ریشه خود آب جذب می‌کنند (درختانی که در برابر باد و شرایط نامساعد محیطی، مقاوم و تکامل یافته‌‎اند با درختانی که در شرایط مرطوب، جنگل‌‌های بارانی یا نیمه گرمسیری تکامل یافته‌اند بسیار متفاوت هستند).
  • اندازه ریشه در زمان کاشت، میزان مصرف آب را تعیین می‌کند. اگر درختان بالغ ‏تری با ریشه‌های بزرگ تر می‌‎کارید، به یاد داشته باشید که علاوه بر ریشه‌های بزرگ تر، به احتمال زیاد تاج‌های بزرگ تر با شاخه‌ها و برگ‌های بیشتری خواهند داشت. ممکن است در کاشت اولیه‌ی نهال به گیاه استرس وارد شود که این عامل می‌تواند باعث ریزش برخی یا تمام برگ‌های نهال جوان شود، بنابراین مطمئن شوید که آب کافی برای به حداقل رساندن استرس، در اختیار نهال‎‎‌ها قرار داده‌اید.
محل کاشت نهال

آیا درخت در آفتاب کامل است یا در یک مکان بادخیز؟ آیا در یک نقطه پایین است یا جایی که سایه وجود دارد؟ آیا درخت جدید خود را در یک شیب می‎‌کارید؟ ویژگی‌های محیط اطراف درخت برای نیازهای جذب آب آن، مهم است.

  • نقطه‌ای که در نیمه سایه قرار دارد به احتمال زیاد به دلیل تبخیر آهسته‏ تر، آب خود را با سرعت کمتری نسبت به نقطه‌ای که در آفتاب کامل قرار دارد از دست می‌دهد.
  • اگر محل کاشتن نهال شیب‌دار باشد، بالای یک شیب به دلیل وجود نیروی گرانش، آب را به پایین شیب و از طریق خاک می‌کشد، در نتیجه آب را سریع تر از دست می‌دهد.
  • در مناطقی که بادخیز است، سرعت تبخیر و تعرق درخت افزایش می‌یاید (آبی که توسط روزنه‌های زیرین درخت آزاد می‌شود، وقتی باد آن را می‌برد، سریع‌تر تبخیر می‌شود). این بدان معناست که درخت به آب بیشتری نیاز دارد تا سریع تر از سیستم ریشه خود به تاج منتقل کند تا تعرق خود را متعادل نگه دارد.
رقابت

آیا درختان و درختچه‌های دیگری در اطراف درخت جدید شما وجود دارد؟ چمن یا بوته‌های گل چطور؟

رقابت گیاهان برای جذب آب را جدی بگیرید! شما باید آب کافی برای حفظ سلامت ریشه‌ همه گیاهان را تامین کنید.

دما

دمای هوای بیرون و ساعات تابش نور خورشید، به میزان آب مورد نیاز یک درخت با هر اندازه‌ای ارتباط مستقیم دارد.

  • هر چه هوا گرم تر باشد، ریشه درخت آب بیشتری می‌خواهد.
  • هر چه ساعات تابش نور خورشید طولانی تر باشد، درخت زمان بیشتری را برای آبیاری در روز می‌خواهد.
بافت خاک

نوع خاکی که درخت شما در آن کاشته شده نیز مهم است. خاک یک بافت طبیعی دارد که با درصد، اجزای آن مشخص می‌شود و این بافت تعیین می‌کند که آب با چه سرعتی از آن عبور کند.

  • خاک شنی خیلی سریع آب را تخلیه می‌کند که در این حالت، ریشه‏‌های درختان نمی‌توانند تمام آب مورد نیاز خود را جذب کنند.
  • خاک رسی به کندی آب را جذب می‌کند و می‌تواند آن را به مدت طولانی در خود نگه دارد. خاک رسی ممکن است حالت غرقابی ایجاد کند و اساساً درخت شما را “غرق” کند.
  • خاک لومی بهترین ظرفیت نگهداری آب را برای اکثر گیاهان دارد و برای اکثر درختان ایده آل است.
خاک شنی
خاک رسی
خاک لومی

خاک شنی

خاک رسی

خاک لومی

عمق خاک

عمق خاک نیز در میزان آبی که برای نهال خود نیاز دارید مهم است. خاک کم عمق نمی‌تواند حجم زیادی از آب را در خود نگه دارد، بنابراین ریشه نهال شما به آبیاری مکرر نیاز خواهد داشت. آزمایش خاک همچنین به شما در مورد میزان مواد مغذی موجود در خاک و این‌ که چقدر باید خاک خود را اصلاح کنید تا از رشد درخت سالم اطمینان حاصل کنید، می‌گوید.

نتیجه و کلام آخر

همانطور که می‌‎دانید، پاسخ ساده‌ای برای این سوال وجود ندارد که “نهال تازه کاشته شده خود را چقدر آب بدهم؟” زمان آبیاری و میزان آبیاری، بسته به عوامل مختلفی متفاوت است.

با این حال، روش‌های کلی آبیاری درختان عبارت اند از:

  • قبل از کاشتن نهال، ریشه را با ترکیبات ضد قارچی در آب (پرالیناژ) ضد عفونی کنید.
  • بعد از کاشت نهال حتما تا حد اشباع شدن خاک، اطراف نهال را آبیاری کنید.
  • در طول تابستان و پاییز هفته‌ای یکبار آبیاری انجام شود (زمان آبیاری با توجه به نوع خاک متفاوت است).

اگر در یافتن بهترین راه برای آبیاری نهال‌های جدیدتان کمک می‌خواهید، با ما تماس بگیرید!

کارشناسان و مشاوران دکتر پلنت می‌توانند یک آزمایش خاک برای باغ شما ارائه دهند و در صورت لزوم به شما توضیح دهند که چگونه و چرا نیاز به اصلاح خاک خود دارید. همچنین راه‌هایی را برای تنظیم یا تغییر برنامه یا روش آبیاری شما پیشنهاد دهند تا به بهترین شکل مناسب درختان شما رشد کنند و به شما اطمینان دهند که نهال‎‌های تازه کاشته شده، تمام آنچه را که برای سلامتی طولانی مدت خود نیاز دارند دریافت می‌کنند.

دکتر پلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *