کود مرغی در کشاورزی

کود مرغی

در کشاورزی ارگانیک و کشاورزی پایدار، یکی از منابع بسیار ارزشمند که اغلب توجه کمتری به آن می‌شود، کود مرغی است. کود مرغی یک ماده آلی غنی از مواد مغذی است که می‌تواند مواد مغذی خاک را افزایش دهد و به رشد سالم گیاه کمک کند. این کود به عنوان با ارزش ترین کودی که توسط دام تولید می‌شود شناخته شده است. این مقاله در مورد مزایا، چالش‌ها و بهترین روش استفاده از کود مرغی به عنوان یک منبع غنی و ارزشمند در کشاورزی می‌باشد بنابراین همراه دکتر پلنت باشید تا با کود مرغی در کشاورزی بیشتر آشنا شوید.

کود مرغی

فواید استفاده از کود مرغی

کود مرغی کمپوست شده منبع آلی عناصر ماکرو و میکرو برای گیاه است. این کود به آرامی در بستر خاک رها می‌شود و در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و به عنوان یک اصلاح کننده قوی در خاک عمل می‌کند. کود مرغی دارای نیتروژن، پتاسیم، فسفر و کلسیم قابل توجه‌ای است علاوه بر این‌ها این کود سرشار از مواد آلی است که این مواد آلی در بالا بردن ظرفیت نگه داری آب در خاک، بهبود زهکش، کاهش فرآیند فرسایش خاک و به طور کلی به کیفیت ساختار خاک کمک می‌کند و خاک را از لحاظ داشتن تنوع بیولوژیک بی‌نیاز می‌کند. در نتیجه همه‌ی این عوامل دست به دست هم می‌دهند و به سلامت گیاه کمک می‌کنند.

چرا باید کود مرغی را قبل از مصرف بپوسانیم و یا به اصطلاح از کود مرغی کمپوست شده استفاده کنیم؟

قدم اول در استفاده از کود مرغی این است که به خوبی پوسیده و کمپوست شود. چون کود مرغی نپوسیده به راحتی می‌تواند به گیاه آسیب برساند و آن را از بین ببرد. کود مرغی در ابتدا فقط حاوی عناصر مغذی و مواد آلی نیست و ممکن است در آن مواد غذایی هضم نشده، پر ها، مواد حاوی بستر نگهداری مرغ‌ها و سایر مواد باشد. به همین دلیل باید حتما از کود مرغی کمپوست شده استفاده شود. زیرا در فرآیند کمپوست سازی، این مواد، تجزیه شده و از بین می‌روند در نتیجه مواد مفید در اختیار گیاه قرار می‌گیرد. کود مرغی مانند سایر فضولات حیوانی ممکن است شامل عوامل بیماری‌زا خطرناکی مانند انواع باکتری‌ها مثل: ای کلای و سالمونلا و … باشد که خود این امر ممکن است سلامت انسان، سایر دام و طیور های حاضر در محیط و حیوانات خانگی را به خطر بیاندازد. در صورتی که اگر فرآیند کمپوست سازی و پوساندن کود مرغی به درستی انجام بگیرد می‌تواند بدون هیچ ضرری برای گیاهان استفاده شود. به همین دلیل پوساندن این کود را باید در مناطقی دور از دسترس انسان، دام، طیور و حیوانات خانگی انباشته و اقدامات لازم برای پوسانده شدن آن‌ها انجام شود.

کود مرغی2

نکاتی در مورد پوساندن کود مرغی

  • هنگام استفاده از کود مرغی حتما از دستکش استفاده نمایید.
  • زمان پوساندن کود مرغی ممکن است بین ۵ تا ۶ هفته طول بکشد.
  • بعد از فرآیند کمپوست سازی حجم و بوی نامطلوب کود مرغی کاهش می‌یابد.
  • کود کمپوست شده، با کیفیت باید بویی شبیه به بوی خاک گلدان داشته باشد.
  • با کمپوست کردن کود مرغی میزان آمونیاک آن به حد مطلوب می‌رسد و از سوزاندن گیاهان جلوگیری می‌شود.
  • در فرآیند کمپوست سازی دمای کود بالا می‌رود و این امر باعث از بین رفتن عوامل و پاتوژن‌های بیماری‌زا شده و از بین رفتن دانه‌های علف‌های هرز جلوگیری می‌کند.
  • در طول فرآیند تولید کود مرغی کمپوست شده، حتما هفته‌ای یکبار، کود در حال تجزیه را مخلوط کنید تا اکسیژن وارد بافت شده و کود به خوبی تجزیه و پوسیده شود. 

شیرابه حاصل از کود مرغی فرآوری نشده مفید است یا خیر؟

در هنگام پوساندن کود مرغی، شرایط و بستر مناسبی را باید برای این کار در نظر بگیرید تا فضای کافی برای پوساندن آن را داشته باشید. کود مرغی را در هنگام فرآیند کمپوست سازی باید از دسترس کودکان، حیوانات خانگی و باران محفوظ کنید. شیرابه حاصل از تجزیه کود مرغی تازه دپو شده را در محل مناسبی جمع‌آوری کنید تا از سرازیر شدن آن در باغ و آلوده کردن سایر گیاهان، سبزیجات و محوطه عبور کودکان جلوگیری کنید چرا که این شیرابه دارای بوی نامطبوع و سرشار از میکروارگانیسم‌های بیماری‌‌زا می‌باشد. 

دمای مناسب برای پوساندن کود مرغی چقدر است؟

کمپوست سازی در دمایی بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ درجه فارنهایت انجام می‌شود. این دما برای از بین بردن پاتوژن‌های حیوانی و انسانی مناسب است. بالا رفتن همزمان رطوبت و دما به از بین رفتن عوامل بیماری‌زا و پاتوژن‌ها کمک می‌کند و منجر به کند شدن چرخه تولید مثل باکتری‌ها می‌شود و رفته رفته جمعیت آن‌ها را کم می‌کند.

زمان مصرف کود مرغی برای محصولات غیرتماسی با زمین چقدر است؟

برای محصولاتی مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل، کدو، بادنجان باید حداکثر ۹۰ روز قبل از برداشت از کود مرغی پوسیده شده استفاده شود.

زمان مصرف کود مرغی برای محصولات تماسی با زمین چقدر است؟

برای محصولاتی مانند توت فرنگی، کاهو، کلم، هویج و سایر محصولات تماسی با خاک باید حداکثر ۱۲۰ روز قبل از برداشت از کود مرغی استفاده شود تا اثرات سوء آن، محصول مورد نظر را تحت تاثیر قرار ندهد.

کود مرغی شامل چه عناصری است؟

این کود آلی که از قدیم به نام طلای قهوای هم شناخته می‌شود حاوی بیشترین میزان نیتروژن، فسفر، پتاسیم در بین تمام کود های حیوانی است و همیشه به عنوان یک کود آلی برای خاک‌های فاقد نیتروژن توصیه می‌شود. بعد از استفاده از کود مرغی کمپوست شده در خاک، بعد از گذشت ۶ هفته ۵۰ تا ۷۰ درصد نیتروژن موجود در این کود آزاد می‌شود و در دسترس گیاه قرار می‌گیرد و باقیمانده آن به تدریج و به آهستگی نیاز گیاه را در طول فصل رشد تامین می‌کند. فسفر و پتاسیم موجود در کود مرغی کند تر از نیتروژن رها می‌شوند اما بعد از تجزیه کود به راحتی برای گیاه به فرم قابل جذب در می‌آیند. با افزایش قیمت کود های شیمیایی امروزه استفاده از کود مرغی اهمیت زیادی پیدا کرده است. کود مرغی باعث بهبود ساختار بافت خاک می‌شود. این کود نفوذ آب را افزایش داده و مواد آلی خاک را تامین می‌کند. در نتیجه رشد بهتر و باروری بیشتر محصول را در پی دارد.

انواع کود مرغی

کود مرغی مایع: کود مرغی مایع دارای مواد آلی و عناصر مغذی ماکرو شامل: نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کربن آلی است. نیتروژن موجود در کود مرغی سبب تکامل، افزایش رشد و نمو گیاهان می‌شود، عنصر فسفر موجب رشد ریشه، گل‌دهی، افزایش بذر دهی و افزایش کمیت و کیفیت میوه می‌شود. همچنین برای افزایش ارزش غذایی کود مایع مرغی، می‌توان آن را با هیومیک اسید، فولویک اسید، اسیدهای آمینه و سایر ترکیبات غنی کرد. کود مایع مرغی قابلیت استفاده در باغ‌ها، مزارع، گلخانه‌ها و فضای سبز شهری را دارد.

نحوه ی مصرف کود مرغی مایع در کشاورزی: کود مرغی مایع را به دو روش آبیاری و محلولپاشی می‌توان استفاده کرد. با دوز نوشته شده بر روی محصول با آب آبیاری مخلوط کرده و استفاده نمایید.

کود پلیت مرغی: پلیت مرغی یکی از منابع غنی از مواد مغذی ضروری برای باغات و مزارع است که خاک را در طی مراحل کود دهی تقویت می‌کند و مواد مغدی آن به آهستگی و به تدریج به خاک اضافه می‌شود برای همین اثر طولانی مدتی در خاک جای می‌گذارد. کود پلیت مرغی در حین تولید استریل شده و عوامل بیماری‌زا و بذور علف‌های هرز و تخم و لارو آفات در فرآیند کمپوست شدن از بین می‌روند. این مدل کود مرغی (پلیت) کاملا خشک شده و در بسته بندی عرضه می‌شود تا مراحل حمل و نقل، انبارداری و مصرف آن به راحتی انجام پذیرد و همچنین استفاده از آن مقرون بصرفه است.

نحوه مصرف کود پلیت مرغی:

  • چالکود در باغات و گلخانه‌ها
  • پخش پلیت مرغی در مزرعه و باغات در قسمت سایه انداز درختان.
  • در زمان آماده سازی بستر خاک در زراعت و باغبانی می‌توان استفاده کرد.
 

بهترین زمان مصرف کود پلیت مرغی: در بیشتر مواقع کود پلیت مرغی را در فصول زمستان، تابستان و قبل از کاشت استفاده می‌کنند.

کود مرغی پلیت
دکتر پلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *