بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک

کشت هیدروپونیک

در کشت هیدروپونیک (آب کشت یا کشت بدون خاک) ریشه گیاهان در محلول غنی شده با مواد مغذی رشد می‌کند و با حذف خاک، از موادی مانند پرلیت، پیت ماس، کوکوپیت و … استفاده می‌کند. گیاهان تمام مواد مغذی ضروری را از طریق محلولی که از طریق انواع مختلف تجهیزات به ریشه می‌رسد، دریافت می‌کنند. در کشت هیدروپونیک با افزایش راندمان مصرف آب، از هدر رفت آب جلوگیری می‌شود. اگر چه تقریبا طیف وسیعی از محصولات گیاهی اعم از سبزیجات، صیفی‌جات و محصولات جالیزی را می‌توان از طریق کشت هیدروپونیک پرورش داد، اما برداشتن اولین قدم و انتخاب گیاهی که قصد کاشت آن را داریم، معمولا یک چالش و درگیری ذهنی جدی است. اما از طرفی بهره‌گیری از یک سیستم هیدروپونیک کوچک در مقیاس خانگی می‌تواند جذابیت خاص خود را داشته باشد و ضمن اینکه سبزیجات سالم و تازه را در اختیار خانوار قرار می‌دهد، ضمن آنکه کودکان از دیدن گیاهان در حال رشد، لذت می برند و تمایل بیشتری به مصرف سبزیجات و میوه‌ها پیدا می‌کنند. در این مقاله، لیستی از گیاهان و سبزیجاتی که می‌توانید به روش هیدروپونیک پرورش دهید آورده شده است. امیدوارم مطالعه این مقاله، انگیزه لازم برای شروع کشت هیدروپونیک را به شما بدهد. با دکتر پلنت همراه باشید.

بهترین گیاهان برای کشت هیدروپونیک

کاهو

کاهو یکی از بهترین سبزیجات برای مصرف تازه‌خوری است و مصرف بالایی در ساندویچ و سالاد، در آشپزخانه شما دارد و احتمالا یکی از رایج ترین سبزیجاتی است که در سیستم هیدروپونیک کشت می‌شود. کاهو در سیستم هیدروپونیک بسیار سریع رشد می‌کند و مراقبت و نگهداری آن نسبتا آسان است. اگر به تازگی قصد انجام و کسب تجربه در زمینه کشت هیدروپونیک را دارید، کاهو می‌تواند یک گزینه عالی برای شما باشد.

کاهو هیدروپونیک

گوجه فرنگی

انواع مختلفی از گوجه فرنگی، از جمله انواع سنتی آن و گوجه‌های گیلاسی در سیستم‌های تجاری کشت هیدروپونیک، کشت می‌شوند. البته گوجه از نظر گیاه شناسی یک میوه است، اما اکثر مردم چه فروشنده و چه مصرف کننده آن را سبزی می‌دانند. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که گوجه فرنگی به نور زیادی نیاز دارد. بنابراین اگر می‌خواهید در داخل خانه، گوجه فرنگی را به صورت هیدروپونیک کشت کنید، باید برای خرید لامپ‌های رشد هم اقدام کنید.

گوجه هیدروپونیک

ترب ها

انواع ترب و تربچه‌ها از دیگر سبزیجاتی هستند که برگ‌ها و ریشه متورم آن‌ها مصرف تازه‌خوری دارد و برای بالانس طعم در کنار سایر سبزیجات همیشه مورد توجه است. به طور کلی تربچه یکی از ساده‌ترین سبزیجات برای رشد و پرورش است (چه در خاک و چه در سیستم هیدروپونیک). تربچه معمولا در دماهای خنک رشد بهتری دارد و در شرایط نوری محدود هم قابل پرورش است.

ترب هیدروپونیک

کلم پیچ

کلم پیچ گیاهی بسیار مغذی و خوشمزه است که در انواع غذاهای خانگی و رستورانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزایا و اثرات مفید آن بر سلامتی به اثبات رسیده است. از طرفی، سالهاست که کلم پیچ به صورت هیدروپونیک پرورش داده می‌شود. بنابراین می‌توانید اقدام به کشت آن به صورت هیدروپونیک کنید و رشد و عملکرد بسیار مناسبی در این سیستم دارد.

کلم هیدروپونیک

خیار

خیار یکی از رایج ترین گیاهان در سیستم‌های کشت فضای باز، گلخانه و همچنین کشت هیدروپونیک است. انواع مختلفی از ارقام خیار در سراسر جهان وجود دارد که همگی می توانند در شرایط هیدروپونیک به خوبی رشد کنند و عملکرد مناسبی تولید نمایند. خیار گیاهی نسبتاً گرما دوست است پس حتما باید نور و دمای کافی را برای آن تأمین کنید.

خیار هیدروپونیک

اسفناج

اسفناج یکی از مغذی‌ترین سبزیجاتی است که به صورت خام یا پخته در وعده‌های مختلف غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در سیستم‌های کشت آبی، از جمله کشت هیدروپونیک به خوبی رشد می‌کند و محصول خوبی تولید می کند. اسفناج گیاهی سرما دوست است و از طرفی به نور زیادی هم نیاز ندارد. می‌توانید کل بوته آن را یکباره برداشت کنید یا برخی از برگ‌ها را جدا کنید. در شرایط آب و هوایی خوب و محیط رشد مناسب، تا 12 هفته می‌توان محصول با کیفیتی از آن برداشت کرد.

لوبیا و حبوبات

انواع لوبیا جزء محصولاتی هستند که برای پرورش به روش هیدروپونیک، بازدهی و عملکرد بسیار بالایی را تولید می کنند و در عین حال کمترین میزان نگهداری و مراقبت را نیاز دارند. می‌توان انواع لوبیا از جمله لوبیا سبز، لوبیا چیتی، لوبیا سفید، لوبیا قرمز و … را به روش هیدروپونیک کشت نمود.

لوبیا هیدروپونیک

پیازچه

پیازچه رشد بسیار خوبی در سیستم کشت هیدروپونیک دارد. در شرایط رشد استاندارد، شش تا هشت هفته طول می‌کشد تا به مرحله رسیدگی برسد و بعد از آن می‌توان به طور منظم آن را برداشت کرد. پیازچه برای رشد کافی و تولید محصول مناسب نیاز به نور زیادی دارد (معمولات 12 تا 14 ساعت نور در روز).

پیاز هیدروپونیک

ریحان

ریحان هم از آن دسته گیاهانی است که برای پرورش در سیستم هیدروپونیک بسیار مناسب است. هنگامی که این گیاه به مرحله بلوغ رسید، آن را به صورت هفتگی برداشت و کوتاه کنید. ریحان به نور زیادی نیاز دارد و چنانچه شرایط نوری بیش از 11 ساعت در روز برای آن فراهم نشود، رشد ضعیفی خواهد داشت.

نعنا و نعنا فلفلی

نعنا و نعنا فلفلی از سبزیجات معطر پرمصرف و قابل کشت در سیستم‌های خاکی و هیدروپونیک هستند. ترکیبات معطر آن‌ها باعث شده است که در صنایع غذایی و نوشیدنی و همچنین صنایع بهداشتی مصارف متنوعی داشته باشند. نیاز نعنا به محیط مرطوب و همچنین رشد سریع ریشه‌های نعنا، این گیاه را به گزینه‌ای ایده آل برای کشت هیدروپونیک تبدیل کرده است.

نعناع فلفلی هیدروپونیک

توت فرنگی

توت فرنگی برای کشت هیدروپونیک در مقیاس تجاری یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها است و چندین دهه است که در سیستم‌های هیدروپونیک تجاری در سطح بسیار گسترده‌ای پرورش داده می‌شود. با این حال، امکان پرورش توت فرنگی در سیستم هیدروپونیک در خانه هم وجود دارد و می‌توانید در تمام طول سال، از توت فرنگی‌های تازه و خوشمزه برای تغذیه اعضای خانواده لذت ببرید.

توت فرنگی هیدروپونیک

فلفل

شرایط رشد و پرورش فلفل‌ها، تقریبا مشابه شرایط رشد هیدروپونیک گوجه فرنگی است (دمای گرم و نور نسبتا زیاد). فلفل‌ها اغلب بعد از 3 تا 4 ماه به مرحله تولید محصول می‌رسند. برای کشت هیدروپونیک می‌توانید انواع واریته های فلفل از جمله هالوپینو، فلفل سبز و … را پرورش دهید.

هندوانه

کشت هندوانه در خاک معمولا نیازمند مصرف آب بسیار بالایی است. اما کشت هندوانه در سیستم هیدروپونیک باعث صرفه جویی زیادی در مصرف آب می شود.

هندوانه هیدروپونیک

گیاهان زینتی و آپارتمانی

بسیاری از گیاهان زینتی از جمله دیفن باخیا، پتوس، برگ انجیری، بگونیا و … را می‌توان در سیستم هیدروپونیک پرورش داد. این گیاهان سازگاری خیلی خوبی با محیط های کنترل شده دارند و در شرایط هیدروپونیک و با رعایت اصول تغذیه ای، کمتر در معرض حمله آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

دکتر پلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *