درختانی با نیاز آبی کم

نیاز آبی درخت

با توجه به اقلیم خشک و کویری کشورمان که ذخایر آبی بسیار محدودی دارد، کاشت گیاهان و درختانی با نیاز آبی کم به ما در مدیریت این شرایط بحرانی کمک می‌کند. اگر قصد احداث باغ در منطقه‌ای با میزان بارندگی کم و ذخایر آبی محدود دارید، بدیهی است که درختان با نیاز آبی کم را باید بکارید. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد چند نوع از درختانی که به آبیاری کم نیاز دارند و می‌توانند خود را با شرایط اقلیمی ایران وقف دهند و به رشد خود ادامه دهند، صحبت کنیم. با دکتر پلنت همراه باشید.

درختانی با نیاز آبی کم

با کاشت درختان با نیاز آبی کم می‌توان محصولات اقتصادی متنوع و ارزشمندی مانند: زیتون، انار، انجیر، بادام، پسته، توت سفید و قرمز، گردو، تمبرهندی، عناب، گواوا، انگور، خرمالو، نخل خرما، زرشک و سماق و … تولید کرد.

زیتون

نام علمی: Olea europaea

درخت زیتون در شرایط کم آب رشد متوسط رو به بالایی دارد. یادتان باشد برای کاشت این درخت به نور کافی و خاک زهکشی شده و سبک نیاز است. زیتون در زمستان‌های خنک و معتدل (تا دمای ۳ درجه سانتی گراد) و تابستان‌های گرم و خشک به خوبی رشد می‌کند.

پسته

نام علمی: Pistacia vera

پسته یکی از ارقام پرفروش و پر سود برای احداث باغ است. درخت پسته علاوه بر اینکه به خشکی و کم آبی مقاوم است، در مقابل شوری هم مقاومت بالایی دارد. درخت پسته دارای ۱۱ گونه متفاوت است که در کشورهای مختلفی از جمله ایران، ترکیه، افغانستان، آمریکا کشت می‌شود. پسته رطوبت را دوست ندارد و اگر منطقه‌ی مورد هدف شما برای احداث باغات پسته در مناطق مرطوب واقع شده باید بدانید که نتیجه مطلوبی دریافت نخواهید کرد. بهترین زمان کاشت برای نهال پسته در فصل پاییز در مناطق گرمسیری و در مناطق سردسیر در آخر فصل زمستان است.

پسته

انار

نام علمی: Pucnica granatum

انار از جمله درختانی با عمر طولانی بالا است. این درخت برای رشد اولیه نیاز به آبیاری منظم دارد اما بعد از اینکه مراحل رشدی خود را طی کرد می‌توان آنرا در شرایط آب و هوایی گرم هفته‌ای یک بار آبیاری کنید. انار میوه پاییزی پرطرفداری است که ممکن است ترش یا شیرین و یا ملس باشد. دانه‌های انار با توجه به تغدیه مناسب به رنگ قرمز تیره در بیاید که در این صورت بازار پسندی محصول را به شدت بالا می‌برد.

انار

انجیر

نام علمی: Ficus carica

درخت انجیر در برابر خشکی بسیار مقاوم است. اگر در منطقه‌ای هستید که دارای اقلیم گرم و خشک است از کاشت انجیر غافل نشوید. انجیر نیازمند نور فراوان است. یادتان باشد که این درخت در خاک حاصل خیر و غنی رشد زیادی دارد و میوه شیرین و آبداری را به بار می‌آورد. ریشه‌های این درخت رشد نسبتا زیادی دارد (پس فاصله‌ی بین دو درخت را رعایت کنید) به همین دلیل آب را به خوبی می‌تواند در خود ذخیره کند.

انجیر

بادام

نام علمی: Prunus dulcis

درخت بادام دارای سایه بان گسترده و پهنی است که ممکن است این سایبان به طول پنج متر نیز برسد. همین امر موجب می‌شود که سایه ایجاد شده از تبخیر آبی که در دسترس ریشه قرار گرفته است تا حدودی جلوگیری کند. درخت بادام مناسب برای مناطق خشک با زمستان‌های معتدل است و جالب است بدانید که اگر دمای منطقه پایین تر از صفر باشد جوانه‌های درخت بادام از بین می‌روند. اگر در منطقه‌ای که قصد احداث باغ دارید میزان بارندگی خیلی کم است، کاشت بادام گزینه‌ی بسیار مناسبی است. زیرا باران در طول فصل رشد باعث ایجاد بیماری‌های قارچی و باکتریایی و همچنین بروز بیماری پوسیدگی قهوه ای و پوسیدگی میوه می‌شود.

بادام

گردو

نام علمی: Juglans regia

درخت گردو به دلیل داشتن ریشه‌های قوی و عمیق آب را از اعماق زمین می‌تواند به راحتی جذب کند. برای همین میزان آبیاری در درخت گردو بسته به اقلیم و سن درخت متفاوت است. برای مثال اگر در زمستان بارندگی صورت گرفته باشد، آبیاری بعدی را می‌توانید در اواسط خرداد انجام دهید. در فصل تابستان هم با خشک شدن خاک اطراف ریشه آبیاری را می‌توان انجام داد.

گردو

خرمالو

نام علمی Diospyros kaki

درخت خرمالو بسیار آفتاب دوست است و در مناطقی که دارای هوای سرد و نور کافی است رشد بسیار خوبی دارد. نکته قابل توجه در مورد گیاه خرمالو تحمل بالای این گیاه در برابر سرمای زمستان است که تا دمای ۱۲- درجه رو متحمل است. خرمالو به خاک با زهکشی بالا، سبک و حاصلخیز نیاز دارد و نسبت به کم آبی و خشکی مقاومت بالایی دارد. خرمالو از جمله گیاهانی است که به راحتی حتی در باغچه منزلتان می‌توانید آنرا بکارید.

خرمالو

زرشک

نام علمی: Berberis vulgaris

این درخت در خاورمیانه، آفریقا و اروپا کشت می‌شود. زرشک از جمله درختان مقاوم به خشکی است. اما اگر آبیاری به اندازه و به موقع برای زرشک انجام شود میوه با کیفیت و بازار پسندتری به بار می‌آید.

زرشک

 عواملی که باعث می‌شود این گیاهان شرایط کم آبی را تحمل کنند:

  • داشتن برگ‌های کوچک با ضخامت کم

اکثر درختانی که به میزان آب کمی نیاز دارند داری برگ‌های کوچک و نازکی هستند به همین دلیل تبخیر و تعرق کمتری نسبت به گیاهان با برگ‌های پهن صوت می‌گیرد.

  • سیستم ریشه‌ای گسترده

درختان با نیاز آبی کم دارای سیستم ریشه‌ای گسترده و قوی‌ای هستند. ریشه‌ها می‌توانند از عمق پایین‌تری آب را جذب کنند و در اختیار درخت در شرایط کم آبی قرار دهند.

درخت با نیاز آبی کم برای فضای سبز

اگر برای فضای سبز خود نیاز به یک درخت با نیاز آبی کم دارید بهتر است که یکی از موارد زیر را برای این کار انتخاب کنید:

  • کاج بروسیا، کاج تهران، کاج بادامی
  • سرو کوهی
  • بلوط دائم سبز
  • کنار
  • زبان گنجشک
  • سوفوریا
  • زیتون تلخ
  • باران طلایی
برای پرورش درختانی که به آب کمی نیاز دارند چه PH را باید در نظر بگیریم؟
خاکی که برای کاشت درختانی با نیاز آبی کم انتخاب شده است اگر دارای PH بین ۶-۷ باشد، ظرفیت نگهداری آب بیشتری را در خود دارد.
دکتر پلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *