پیوند درخت گردو

پیوند درخت گردو

پیوند درخت یکی از جالب‌ترین و مهم‌ترین اقدامات باغبانی است که برای درختان با ارزشی مانند گردو از اهمیت خاصی برخوردار است. درخت گردو به دلیل کاربرد بالایی که در صنایع مختلف دارد از اهمیت خاصی برخوردار است و در اکثر مناطق سردسیر کشورمان این درخت کاشته می‌شود. به همین دلیل اطلاع از نحوه پیوند درخت گردو و بهترین زمان انجام آن از اهمیت خاصی برخوردار است. برای آشنایی بیشتر با پیوند درخت گردو تا انتهای این مطلب همراه دکتر پلنت باشید.

اهمیت پیوند درخت گردو

چرا باید برای درخت گردو پیوند انجام دهیم؟ قطعا پاسخ این سوال برای شما نیز جذاب است. باید به شما به گوییم که با انجام عمل پیوند بر روی درخت گردو می‌توان آن را اصلاح ژنتیکی کرد و از این طریق کیفیت محصول گردو را بالاتر برد. در واقع ممکن است شما یک درخت تنومند و چندین ساله داشته باشید اما باردهی خوبی نداشته باشد در این شرایط به جای حذف درخت بهترین راه انجام پیوند است. با این کار قدرت باردهی و کیفیت محصول درخت در کمترین زمان ممکن بهبود خواهد یافت. همچنین در این روش می‌توان از یک درخت مقاوم به عنوان پایه و یک درخت با مشخصات و کیفیت گردوای بهتر، برای پیوندک استفاده کرد.

انواع پیوند درخت گردو

همانطور که در بالاتر اشاره شد پیوند درخت گردو به چندین روش انجام خواهد شد که در ادامه هر یک به طور کامل مورد بررسی قرار خواهند گرفت. فقط این نکته را در نظر داشته باشید کمک از یک فرد باتجربه در زمینه انجام پیوند را فراموش نکنید.

پیوند تاجی یا بارک

تهیه پیوندک: در این روش چند ماه قبل از انجام عمل پیوند، ابتدا پیوندک را از شاخه‌های یکساله متوسط رشد، تهیه و آنرا در محیطی سرد با دمای صفر تا یک درجه (یخچال) نگهداری کنید. توجه داشته باشید که شاخه‌ها را حتما با گونی‌های کنفی در دسته‌های چندتایی بپوشانید.

سربرداری درخت اصلی: در مرحله بعد عمل سربرداری تنه یا شاخه درخت را انجام دهید. در این مرحله (یک تا دو هفته قبل از انجام پیوند اصلی تقریبا هفته سوم فروردین) یک بخش از درخت اصلی که از نظر فیزیکی سالم است را به عنوان پایه انتخاب کنید و عمل سربرداری را انجام دهید. با این کار شیره درخت خارج خواهد شد.

آماده سازی پیوندک و پایه: در این مرحله پیوندکی را که از قبل تهیه کرده‌اید را از یخچال خارج کنید (توجه کنید در باغ تا زمان انجام پیوند، پیوندک‌ها را در سایه نگهداری کنید). با چاقو یک برش پشت برش قبلی بر روی پیوندک ایجاد کنید. حال باید بر روی پایه بعد از حذف بخش‌های له شده، شیارهایی به عمق 3 تا 4 سانتی‌متر ایجاد کنید و با نوک چاقو پوست پایه را بلند کنید و پیوندک را بر روی آن قرار دهید.

بستن پایه و پیوندک: در این مرحله با استفاده از نایلون تمیز و خاک اره مرطوب دور گایه و پیوندک را بپوشانید. بدین صورت که ابتدا نایلون را در اطراف پایه قرار دهید و خاک اره را در اطراف محل برش پیوندک و پایه قرار دهید و نایلون را به روی آن بپیچید و درنهایت از چسب نواری برای استحکام آن استفاده کنید.

پیوند تاجی

پیوند وصله‌ای

فصل تابستان بهترین زمان برای انجام پیوند وصله‌ای است. در این روش از یک بخش جوانه‌زده شده به عنوان پیوندک استفاده می‌شود. به اندازه ابعاد پیوندک بر روی تنه اصلی برش ایجاد کرده و پیوندک را بر روی پایه قرار دهید (بهتر است از سطح خاک 20 تا 30 سانتی‌متر فاصله داشته باشد). در نهایت اطراف محل پیوند را با نوار پلاستیکی به خوبی ببندید. پس از گذشت 6 تا 7 هفته می‌توانید نوار را باز کنید.

پیوند وصله ای

پیوند امگا

این نوع پیوند را بهتر است در اواخر زمستان یا اوایل فصل بهار انجام دهید. برای تهیه پیوندک در این روش از دستگاه برش‌زنی استفاده می‌شود. پس تهیه پیوندک با استفاده از موم دو سمت پیوندک را پوشانده و آن را در آب سرد قرار می‌دهید. در این روش پیوندک را برای نتیجه بهتر باید به مدت سه هفته در زیر خاک مرطوب یا در خاک اره نمدار قرار دهید. 

پیوند اسکنه‌ای

پیوند اسکنه یکی از قدیمی‌ترین انواع پیوند برای درخت گردو است. برای انجام این نوع پیوند ابتدا شاخه مورد نظر را باید سر زنی کنید. سپس در مرکز شاخه یک شکاف به عمق 7 سانتی‌متر ایجاد کنید. حال پیوندک مورد نظر خود را از شاخه‌ای تهیه کنید که چند جوانه دارد و دارای قطر 10 تا 12 سانتی متر باشد. توجه داشته باشید باید انتهای پیوندک را برای تماس بهتر با سطح پایه کمی برش دهید. پس از قرار دادن پیوندک درون شکافی که روی پایه ایجاد کرده‌اید بهتر است از چسب باغبانی برای محکم کردن محل پیوند استفاده کنید.

پیوند شکمی (پیوند تی)

در روش پیوند شکمی، ابتدا بر روی پایه یک برش عمودی زده و سپس بر روی برش اویه یک برش دیگر اما این بار به صورت افقی ایجاد کرده به طوری که شبیه به حرف T انگلیسی باشد. حال پیوندکی را که جوانه بر روی آن قرار دارد را درون این شکاف قرار دهید و با استفاده از چسب باغبانی محل پیوند را به خوبی بپوشانید.

پیوند تی

بهترین زمان پیوند درخت گردو

همانطور که می‌دانید با توجه به نوع پیوند، منطقه‌ای که در آن قرار دارید  و شرایط آب و هوایی زمان انجام پیوند متفاوت خواهد بود. به طور کلی اوایل فروردین ماه برای انجام پیوند مناسب است اما این یک زمان مطلق نیست و همانطور که گفته شد بستگی به شرایط بسیاری دارد. به همین دلیل بهتر است با کارشناس مجرب در این زمینه مشورت نمایید. اگر در زمینه پیوند درخت گردو نیاز به راهنمایی بیشتر دارید می‌توانید با کارشناسان دکتر پلنت در ارتباط باشید.

عوامل موثر بر موفقیت پیوند درخت گردو

  • استفاده از پایه مناسب و مقاوم
  • استفاده از پیوندک با ویژگی‌های خوب
  • استفاده از ابزار و وسایل مناسب و استریل
  • انتخاب یک روش پیوند متناسب با نوع درخت و منطقه
  • انتخاب بهترین زمان پیوند با توجه به شرایط آب و هوایی
عواقب پیوند نزدن درخت گردو مسن

اگر باغدارانی که درخت گردو دارند در پیوند زدن درخت گردو کوتاهی کنند به مرور زمان از قدرت درخت در باردهی کاسته خواهد شد. به طوری که ممکن است درخت دیگر محصولی ندهد. به همین دلیل باید این عمل مهم باغبانی را جدی بگیرید و اگر تا الان اقدام به پیوند نکرده‌اید با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

دکتر پلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *