کشت آناناس در منزل

کشت اناناس در منزل

آناناس با نام علمی Ananas comosus میوه‌ای گرمسیری، خوش‌طعم، بومی قاره آمریکا به‌ویژه برزیل و پاراگوئه و هاوایی است. کشت تجاری آناناس به صورت گسترده در مناطقی با آب و هوای گرمسیری انجام می‌شود. اما در مناطقی که آب و هوای معتدل دارند، در شرایط کنترل شده از جمله در گلخانه و گلدان نیز قابل پرورش است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که آناناس همانند نارگیل بر روی درخت رشد می‌کند در حالی‌ که آناناس به‌صورت درختچه یا بوته است. در ادامه این مطلب می‌خواهیم در مورد چگونگی کشت آناناس در منزل صحبت کنیم، با دکتر پلنت همراه باشید.

آناناس

آناناس میوه‌ای سرشار از ویتامین C، ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، کلسیم، آهن، منگنز و پتاسیم است و در صنایع غذایی، آبمیوه، کمپوت و به صورت تازه خوری استفاده می‌شود. آناناس با خواص ضدالتهابی فوق العاده‌ای که دارد در تقویت سیستم ایمنی، افزایش سرعت بهبود بیماری، تسریع در بهبود زخم های ناشی از جراحت و سوختگی، مقابله با سینوزیت، مننژیت و درمان بیماری‌های مجاری ادرار خیلی موثر است. از طرف دیگر چون املاح موجود در آن باعث کنترل فشار خون و جلوگیری از لخته شدن خون می‌شوند می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی ایفا نماید. آناناس غنی از آنتی اکسیدان‌های فلاونوئید و ترکیبات فنولی است. آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری از اکسیداسیون در بدن کمک می‌کنند و باعث جلوگیری از التهابات منجر به سرطان و بیماری‌های مزمن می‌شوند.

مصرف آناناس

کاشت آناناس چقدر طول می کشد؟

کاشت آناناس می‌تواند یک پروژه باغبانی، خانگی مهیج باشد، اما نیاز به زمان قابل توجهی دارد. مراحل اولیه، از میوه تازه خریداری شده تا ریشه زایی گیاه جدید، چند هفته طول می کشد. سپس، زمانی که آناناس شما در خاک قرار بگیرد، از کمتر از یک سال (در شرایط ایده آل) تا سه سال میوه می‌دهد. در زمان بلوغ، قبل از باردهی و گلدهی باید چند بار گیاه را به گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید.

وسایل مورد نیاز برای کشت آناناس

یک عدد آناناس رسیده: آناناس های سبز و نارس یا آناناسی که بیش از حد رسیده باشد (رنگ زرد طلایی یا نارنجی) برای کاشت مناسب نیستند. آناناس انتخاب شده باید رسیده و دارای برگ‌های سبز و سالم باشد.

یک چاقوی تیز: می‌توانید قسمت بالای آناناس را با چرخاندن جدا کنید، اما از یک چاقوی تیز برای برش دادن لبه ساقه، حذف برگ‌های اضافی پایین تاج و گوشت اضافی میوه که احتمالا به قسمت تاج چسبیده استفاده کنید.

یک عدد شیشه: برای مراحل ابتدایی ریشه زایی که در شیشه انجام می‌شود به یک عدد شیشه نیاز دارید.

یک عدد گلدان: یک گلدان به عمق 15 تا 20 سانتی متر لازم است. البته بعد از یکسال باید بوته در حال رشد را به یک گلدان بزرگتر انتقال دهید.

مخلوط خاک گلدانی: ترکیبی مثل خاک کاکتوس یا مثلا ترکیب ماسه و پرلیت مورد نیاز است.

مراحل کاشت آناناس در خانه

از زمان کاشت آناناس تا رسیدن به مرحله میوه دهی حدودا به سه سال زمان نیاز است. ممکن است به نظر بیاید که این زمان نسبتا طولانی است؛ اما داشتن یک گلدان سبز و شاداب، که میوه‌ای پرخاصیت به شما می‌دهد لذت‌بخش است.

مرحله اول: برای شروع کار باید قسمت انتهایی میوه را برش بزنیم و بخش رویشی (جوانه و برگ‌ها) را جدا کنیم.

مرحله دوم: تعدادی از برگ‌های زیرین را از پایه طوقه جدا می‌کنیم تا مقداری از ساقه و برجستگی‌های کوچکی به نام ریشه پریموردیا نمایان شود. که به صورت حلقه ای از نقاط قهوه‌ای ریز ظاهر می‌شود. این برجستگی‌ها در واقع ریشه های کوچکی هستند که به زودی رشد می کنند.

مرحله سوم و چهارم: این دو مرحله مراحل ریشه دار کردن آناناس هستد. برای ریشه دار کردن طوقه آناناس، از آب جوشیده که سرد شده است استفاده می‌کنیم و ظرف حاوی گیاه را در فضایی گرم و پرنور قرار می‌دهیم تا فرآیند ریشه دهی سریع‌تر انجام شود. البته این فرآیند معمولا زمان‌بر است. زمانی که طول ریشه ها به 7-5 سانتی‌متر برسد می‌توانیم نسبت به انتقال به گلدان اقدام کنیم. 

مراحل کاشت آناناس

مرحله آخر (انتقال به گلدان): زمانی که ریشه‌های تشکیل شده، به اندازه مناسب رسیدند امکان انتقال به گلدان فراهم می‌شود. البته لازم است که این قسمت تا حدی رطوبت خود را از دست بدهد. چون آناناس در مقابل پوسیدگی و گندیدگی ریشه‌ها خیلی حساس است. بعد از گذشت 1 الی 2 روز که قسمت انتهایی کمی خشک شد آن را به گلدان انتقال می‌دهیم. کف گلدان را با مقداری خاک می‌پوشانیم، سپس آناناس خود را در گلدان قرار می‌دهیم. اطراف گیاه را با خاک پر می‌کنیم تا تاج آناناس از بالای آن بیرون بیاید و خاک اطراف را کمی فشار می‌دهیم تا تماس مناسب بین قسمت انتهایی بوته و خاک گلدان برقرار شود. چند هفته اول گیاه را در نور غیر مستقیم قرار داده و زمانی که خاک خشک شد آبیاری را انجام می‌دهیم.

آخرین مرحله کاشت آناناس

هنگامی که گیاه به طور کامل ریشه دوانید و با رشد برگ‌های سبز جدید سلامت خود را نشان داد، می‌توانید آن را در مکانی قرار دهید تا آفتاب کامل دریافت کند. خاک را مرطوب نگه دارید، اما از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.

قرار دادن آناناس در افتاب
آبیاری آناناس

شرایط محیطی مورد نیاز برای رشد و نگهداری بوته آناناس:

خاک مناسب: خاک مناسب می‌تواند ترکیبی از خاک کاکتوس به همراه پرلیت و کوکوپیت باشد. همچنین از ترکیب شن و خاک برگ هم می‌توان استفاده کرد. آناناس pH اسیدی پنج و نیم تا شش و نیم را می‌پسندد، خاک باید زهکش مناسب داشته باشه تا آب به‌صورت آزادانه تخلیه شود و از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود.

نور مناسب: آناناس میوه گرمسیری است بنابراین نورپسند بوده و نور آن باید زیاد و کامل باشد. البته بهتر است نور زیاد اما به‌صورت غیر مستقیم در حدود 6 ساعت در روز برای گیاه فراهم شود. چون نور مستقیم مخصوصا در فصل تابستان می‌تواند باعث آفتاب سوختگی و تنش آبی در گیاه شود.

آبیاری مناسب: آناناس برگ‌های ضخیم و مومی شکل دارد که به راحتی آب را از طریق تبخیر از دست نمی‌دهند. بنابراین زمانی باید آبیاری را انجام دهیم که سطح خاک خشک شده باشد. در واقع با این کار، از مرطوب بودن دائمی محیط ریشه ها جلوگیری کرده و احتمال گندیدگی و پوسیدگی ریشه ها پایین می‌آید.

کوددهی مناسب: معمولا آناناس مقاومت خوبی در مقابل خاک‌های ضعیف دارد. اما برای رشد کافی و تولید محصول با کیفیت بهتر است گلدان خود را با کودهای باکیفیت تغذیه کنید. مخصوصا در فصل گرم سال که گیاه متابولیسم بالاتری دارد و همچنین در سال سوم که به زمان میوه‌دهی نزدیک می شویم باید کوددهی را به طور منظم انجام دهید. بهتر است از کودهای اسید هیومیک برای بهبود شرایط محیط ریشه و افزایش دسترسی عناصر غذایی و همچنین از کودهای NPK جهت تأمین نیازهای کودی گیاه استفاده کرد. فاصله کوددهی بهتر است هر یک تا دو ماه یکبار ترکیبی از کودهای NPK و اسید هیومیک به میزان 2 تا 3 قاشق چایخوری در 2 تا 3 لیتر آب باشد.

دمای مناسب: بهترین دما برای آناناس بین 18 تا 30 درجه سانتی گراد است. اگر قصد دارید آناناس را داخل تراس پرورش دهید در فصل سرد باید گلدان را داخل خانه انتقال دهید.

دکتر پلنت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *